Persbericht: Special Olympics Belgium en Lions België blijven samenwerken aan een inclusieve wereld

Partnerschap voor de komende 3 jaar met het Healthy Atletes Program (HAP) als speerpunt

Brussel, 25 november 2022 - Vandaag ondertekenden vertegenwoordigers van Special Olympics Belgium (SOB) en Lions België een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. En dat is goed nieuws, want die handtekeningen betekenen dat Lions België na meer dan 17 ​ jaar partnerschap, Special Olympics Belgium zal blijven ondersteunen, alvast minstens voor de komende 3 jaar. “We hebben de samenwerking altijd zeer positief ervaren en willen ze daarom graag bestendigen en uitdiepen”, zegt An Caers, CEO van Special Olympics Belgium. Inclusie is hét sleutelwoord dat beide partijen bindt, binnen dit ‘Memorandum of Understanding’.

Serving a world in need is geen lege slogan voor ons. Zo concreet mogelijk bijdragen aan een inclusieve wereld, dat is wat we willen waarmaken via dit engagement”, vertelt Eric Benoit, raadsvoorzitter van Lions België. Via het Healthy Atletes Program (HAP), het gezondheidsprogramma van SOB, ondersteund door Lions België, worden atleten met een verstandelijke beperking op een professionele manier begeleid rond zicht, gehoor, mondverzorging, voetverzorging, diabetes, fitness, gezonde voeding en een gezond lichaam.

Door het ondertekenen van het memorandum bestendigen en verdiepen beide partijen hun samenwerking. Concreet willen SOB en Lions België samen inclusie bevorderen via het Healthy Atletes Program, opgericht om tijdig gezondheidsproblemen te identificeren bij de atleten en vooral om ze te voorkomen. Bepaalde fysieke ongemakken van de atleten worden immers omwille van hun verstandelijke beperking niet of niet op tijd opgemerkt, noch door atleten, noch door hun directe omgeving.

In 2003 werd het HAP voor de eerste keer aangeboden aan Belgische atleten op de Nationale Spelen en sindsdien werd het alleen maar uitgebreid, dankzij de steun van verschillende sponsors en partners, waaronder Lions België en Leo’s (de afdeling van Lions België voor 18 tot 33 jarigen) als hoofdpartners. Tijdens de laatste editie van de Spelen werden er zo’n 2450 gratis screenings uitgevoerd door dokters en gezondheidsprofessionals en ook tijdens het Hemelvaartweekend in 2023 zullen alweer talrijke atleten onderzocht worden.

“Serving a world in need is geen lege slogan voor ons. Inclusie is een doelstelling van de Verenigde Naties, waar wij graag zo concreet mogelijk aan bijdragen. Het Healthy Atletes Program van Special Olympics past dan ook perfect in dit streven”, zegt Eric Benoit, raadsvoorzitter van Lions België.

Maar het memorandum legt een partnerschap vast dat verder gaat dan de ondersteuning van het Healthy Atletes programma alleen.

“De leden van Lions België bieden niet alleen financiële steun voor het realiseren van het Healthy Atletes Program, maar helpen ook hands-on als vrijwilligers tijdens onze Nationale Spelen, dragen bij op strategisch en inhoudelijk vlak en helpen het SOB netwerk te vergroten. Ze zijn een complementaire partner voor SOB en ik ben dan ook bijzonder enthousiast en dankbaar dat we de komende jaren opnieuw op hen mogen rekenen”, klinkt het bij An Caers, CEO van SOB.

--- Einde van het persbericht ---

Account manager, Wavemakers PR