Media alert: Z.K.H. prins Laurent en Jonathan Sacoor openen vandaag de 38e Special Olympics Belgium Nationale Spelen

Morgen starten de 3 wedstrijddagen voor de 2 737 atleten met een verstandelijke beperking

Ottignies-Louvain-la-Neuve, 25 mei 2022 – De eerste dag van 4 dagen Special Olympics Belgium Nationale Spelen is begonnen. Op dit moment verbindt de Torch Run, een fakkelloop van 18 km, de 2 gastheren Eigenbrakel en Ottignies-Louvain-la-Neuve met elkaar. Eindbestemming is de Special Olympic Village waar de Openingsceremonie plaatsvindt in aanwezigheid van onder meer Z.K.H. prins Laurent, Jonathan Sacoor, Sandra Kim en 2 Fabiola. De Vlam van de Hoop, die wordt aangestoken door Jonathan en SOB-atlete Micheline Van Hees, zal er gedurende het hele event branden tot en met de Sluitingsceremonie op zaterdag. Morgen is de start van drie onvergetelijke dagen, vol sportwedstrijden en ambiance voor alle deelnemende atleten en hun entourage. Iedereen is van harte welkom om mee de sfeer op te snuiven op dit inclusieve evenement.

Torch Run

Elke editie van de Nationale Spelen begint met de Torch Run, een 18 kilometer lange fakkelloop met de ‘Vlam van de Hoop’, het olympisch vuur als symbool voor de eeuwige strijd van de mens om tot eenheid en verbondenheid te komen met elkaar. Eddy Beckers, National Games Director van SOB, reageert:

“We zijn heel tevreden met de opkomst voor de start van de Torch Run. 160 lopers bestaande uit Special Olympics atleten en hun begeleiders, leden van de Federale Politie en SOB-sponsors vertrokken daarstraks van de historische site van de Leeuw van Waterloo met de fakkel op weg naar de Openingsceremonie voor het ontsteken van de Vlam van de Hoop. Een symboliek van hoop, vriendschap, sportiviteit, gelijkheid en solidateit, waarden die vandaag meer dan ooit tellen.”

Openingsceremonie

Om 19u gaat de Openingsceremonie van start en verandert de Special Olympic Village in een spectaculair showplatform. Onder andere BOIC-voorzitter Jean-Michel Saive, SOB-ambassadeur Piet den Boer, Franstalig minister voor jeugd en onderwijs Valérie Glatigny en vice-voorzitter van het provinciaal college van Waals-Brabant Tanguy Stuckens zijn straks aanwezig.

“Samen met de hele SOB-familie hebben we twee jaar uitgekeken naar dit moment, het fijne weerzien en tegelijkertijd sportief hoogtepunt van onze duizenden atleten. De komende dagen verwachten we heel wat toeschouwers en supporters. In België zijn er 165.000 mensen met een verstandelijke beperking. Bijna 1 miljoen van onze landgenoten komt rechtstreeks of onrechtstreeks met iemand met een beperking in contact. Elkaar ontmoeten is het startpunt van een inclusieve samenleving. Deze boodschap bevorderen we niet alleen tijdens de Spelen maar ook dagelijks bij de steden en gemeenten.”, vertelt Zehra Sayin, CEO van SOB.

Op het programma staan acts van Sandra Kim en 2 Fabiola, de officiële openingsverklaring door Z.K.H. prins Laurent en het aansteken van de Vlam van de Hoop  door sprinter Jonathan Sacoor en SOB-atleet Micheline Van Hees. Het olympisch vuur zal tijdens de Nationale Spelen blijven branden voor alle deelnemers.

Vanaf morgen starten de sportwedstrijden, iedereen welkom

De Special Olympics Belgium Nationale Spelen zijn een volledig gratis en vrij toegankelijk evenement voor het publiek. Iedereen is uitgenodigd om te komen supporteren voor hun hoogtepunt van het jaar waar  de atleten al sinds 2019 verlangend naar uitkijken. De sportcompetities in 16 verschillende disciplines starten morgen om 9u. Deze gaan door in het sportcentrum Blocry in Ottignies-Louvain-la-Neuve en in het gemeentelijk zwembad en stadion van Eigenbrakel.

Iedereen kan de atleten ook aanmoedigen van thuis uit door mee te genieten van het officiële anthem van de Spelen en het gemakkelijke dansje uit te voeren, te filmen en nadien te delen op sociale media door SOB te taggen via @SOBelgium. Het liedje is vanaf nu ook voor alle fans te beluisteren via Spotify.

CEO’s over inclusie op de werkvloer en de maatschappij

Vandaag lanceerde SOB samen met MadeIn, het platform voor ondernemers met interesse in regionaal economisch nieuws, een nieuwe podcastreeks. In 6 afleveringen nemen CEO’s met een hart voor inclusie op de werkvloer én in de maatschappij het woord. De reeks is gebaseerd op het bestaande format ‘Vroege Vogels’ met journalist Ben Roelants als presentator.
De serie afleveringen komt voort uit een bredere samenwerking tussen Mediahuis en SOB. Zehra Sayin, afscheidnemend CEO van SOB, nam vandaag de eerste podcast voor haar rekening. Daarin vertelt ze over de sportorganisatie en over hoe SOB enerzijds samenwerkt met ondernemers en anderzijds ondernemers kan inspireren. In de andere afleveringen brengen de gasten het verhaal waarom zij SOB ondersteunen en hoe inclusie past binnen hun bredere bedrijfsstrategie.

PERSUITNODIGING

Verschillende atleten en coaches, alsook vertegenwoordigers van de organisatie zijn gedurende de Nationale Spelen beschikbaar om interviews te geven. Er kan ook foto- en videomateriaal ter beschikking gesteld worden. Later vandaag zullen er nog bijkomende beelden van de Openingsceremonie opgeladen worden bij dit media alert. Bij interesse voor interviews of voor een bezoek aan de Special Olympics Belgium Nationale Spelen kan u terecht bij Nele De Klerck (0479 59 00 42) of Amélie Putmans (0477 20 09 70). U kan alle activiteiten van de Spelen uitgebreid terugvinden op de website van de Nationale Spelen.

Praktische info donderdag 26 mei

• 09:00 – Start competities
  • 09:00 – Start Healthy Atletes Program
  • 09:00 – Doorlopend mogelijkheid tot persrondleiding door leden van het Atlete Leadership Program
  • 10:00 – Start demosport hockey
  • 12:00 – Special Experience Golf
  • 18:00 – Medailleceremonie demosport hockey

Accrediteren is verplicht

Wilt u de Special Olympics Belgium Nationale Spelen bijwonen of een interview afnemen? Vraag dan uw accreditatie aan via deze link. De toegangs- en parkingvoucher krijgt u automatisch eens uw accreditatie is goedgekeurd. Meer informatie over parkeermogelijkheden via www.specialolympics.be/parking.

Contact

Tijdens het evenement kan u terecht bij Nele De Klerck (0479 59 00 42) vandaag en op donderdag en bij  Amélie Putmans (0477 20 09 70) op vrijdag en zaterdag. Zij ontvangen u in het perscentrum op de 2e verdieping van het sportcentrum Blocry (indoor atletiekhal), Boulevard de Lauzelle 50, 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve en zullen uw accreditatie overhandigen. De openingsuren van het perscentrum zijn van 8u30 tot 22u.

Het persdossier van de Spelen kan u terugvinden in bijlage.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium
De officiële hashtag van de 38e editie van de Nationale Spelen is #NationalGames2022.

Press_Persdossier.pdf

PDF - 1.4 Mb