Media alert: Succesvolle eerste editie van de European Unified Futsal Christmas Cup van Special Olympics Belgium en RSCA Futsal

Unified team van Monaco en onze eigen Special Devils blinken uit op internationaal futsal toernooi

Roosdaal, 18 december 2022 – Afgelopen weekend organiseerden Special Olympics Belgium (SOB) en RSCA Futsal ism G-SPORT Pajottenland vzw de European Unified Futsal Christmas Cup in het sportcentrum Belleheide in Roosdaal. Het internationaal toernooi is de start van een vernieuwde samenwerking tussen SOB en RSCA Futsal om, ook in het futsal, inclusief sporten te promoten. In totaal namen 12 internationale unified teams, gemengde teams met spelers mét en zonder verstandelijke beperking, deel aan het toernooi. “We blikken tevreden terug op een eerste succesvolle editie”, klinkt het bij An Caers, CEO van SOB, “We hebben de spelers zien schitteren en genieten, zowel op als naast het veld. Dat is waar Special Olympics Belgium om draait”. Tijdens de kwalificaties op zaterdag werden de ploegen, volgens niveau, opgedeeld in 2 poules. Het team van Monaco ging met de gouden medaille van poule 1 naar huis. Onze eigen Special Devils pakten de eerste plaats in poule 2.

Sinds 2016 organiseert G-SPORT Pajotteland ism SOB jaarlijks een internationaal futsaltoernooi voor sporters met een verstandelijke beperking. Dit doen ze samen met RSCA Futsal, voordien gekend als FP Halle-Gooik, de ploeg die zich afgelopen seizoen tot bekerwinnaar en landskampioen kroonde. Dit jaar verwelkomden ze 8 internationale teams van 8 atleten en 2 coaches. De teams kwamen uit Duitsland, Israël, Luxemburg, Litouwen, Monaco, Oostenrijk, Slovenië en Oekraïne. Voor België namen er 4 teams deel aan het toernooi: KV Kester-Gooik, BOKA United en 2 teams met Special Devils van over heel België. De 12 teams die deelnamen, waren allemaal unified teams waarin sporters mét en zonder verstandelijke beperking samen voetballen.

Tjörven Van der Roost (27) uit Aalst en Daan De Block spelen in één van de Special Devils teams, onder leiding van hun coach, ex-voetballer Piet Den Boer. Tjörven heeft een verstandelijke beperking. Daan is één van de unified spelers uit het team. Al zat een gouden medaille er niet in voor hen, ze blikken terug op een geslaagd toernooi:

“Ik ben blij dat we zo ver geraakt zijn met ons team. Ik speel al meer dan 5 jaar samen met Daan en we worden steeds beter op het veld. Ik kan al niet meer tellen hoeveel goals ik gescoord heb“, vertelt Tjörven. “Hadden ze ons naar het WK voetbal gestuurd, dan was België misschien verder geraakt, maar ik wacht nog altijd op een telefoontje.” voegt hij er lachend aan toe.

Het team van Monaco en het andere Special Devils team gingen wél aan de haal met de gouden medailles van hun poule. ​ In poule 1 was de zilveren medaille voor Litouwen en brons voor Israël. In poule 2 stonden Oostenrijk en Duitsland op de respectievelijke 2e en 3e plaats. De volledige ranking van het tornooi kan je in bijlage vinden.

Uiteraard is deelnemen belangrijker dan winnen. Het hele idee achter deze Futsal Christmas Cup draait om inclusie, herhaalt An Caers, CEO van Special Olympics.

“De spelers zien schitteren en opleven, zowel op als naast het veld, daar draait het om bij Special Olympics Belgium. Sport is dé manier bij uitstek om mensen mét en zonder beperking met elkaar in contact te brengen. We leren van elkaar in beide richtingen. Het samenzijn met de spelers, de unified partners, de coaches, de vrijwilligers,… het geeft zo een warm gevoel in aanloop naar kerst.”

Ook voor de Oekraïense spelers brengt het toernooi een welgekomen portie positiviteit:

“Het is zó belangrijk voor ons en onze spelers om hier te zijn dit weekend, om terug positieve emoties te voelen, om weer even in het normale leven te staan. Dat vergeten we helaas de laatste maanden in Kiev. We krijgen geen financiële ondersteuning van de overheid, dus we hebben zelf geld ingezameld om naar België te kunnen komen. Een hele onderneming, maar meer dan de moeite waard!” vertelt Oleksandra Litska (30), mede-coach van het Oekraïnse team.

Inclusie, ook naast het veld

Ook naast het veld werd een mooi programma voorzien voor de spelers. Op vrijdagavond supporterden spelers met en zonder beperking samen voor het team van RSCA Futsal die hun competitiewedstrijd tegen Full Hasselt speelden. Op zaterdagavond verwelkomde discotheek Zuco de spelers voor een feestje. Tijdens de kwalificaties op zaterdag liet meer dan de helft van de spelers zich screenen in het Healthy Atletes Program (HAP), een programma dat de gezondheidstoestand van de spelers gratis in kaart brengt. Dit programma is mogelijk gemaakt met de steun van CERA en JIMS Fitness

Voor meer informatie, interviews of beeldmateriaal, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers, niet voor publicatie):

Account manager, Wavemakers PR

MA_SOB_Futsal_18122022.pdf