Media alert: Special Olympics Belgium Nationale Spelen 2022 loopt op z’n einde en was een groot succes

Mechelen ontvangt volgend jaar meer dan 3 500 atleten

Ottignies-Louvain-la-Neuve, 28 mei 2022 – 4 246 medailles werden uitgereikt tijdens deze 38ste editie van de Nationale Spelen, de eerste fysieke editie sinds 2019. Een deel van hen werd overhandigd door Red Flame en Special Olympics Belgium-ambassadrice Tessa Wullaert aan de voetballers. Op dit moment nemen 2 737 atleten met een verstandelijke beperking afscheid van elkaar in Ottignies-Louvain-la-Neuve en Eigenbrakel. Iedereen genoot volop van de Sluitingsceremonie waar de Vlam van de Hoop symbolisch werd doorgegeven aan de volgende gastheer van de Nationale Spelen, met name Mechelen. Afscheidnemend CEO Zehra Sayin werd op het podium in de bloemetjes gezet.

Laatste wedstrijden en Special Experience in G-Karate

Met goede moed begonnen vandaag zowel sportieve deelnemers als ondersteunende coaches, vrijwilligers en supporters aan de vierde en laatste dag van de Nationale Spelen. Alle wedstrijden zijn gespeeld en de 4 246  medailles zijn verdeeld. Een deel werd uitgereikt door Red Flame en SOB-ambassadrice Tesssa Wullaert op het voetbalveld in Eigenbrakel: “Dankzij mijn broer ben ik in de G-sport gerold en ik merk hoe zalig het is om te zien welke sfeer er hier hangt. Het draait op de Nationale Spelen om good vibes en niet om presteren zoals in mijn wereld. Voor SOB-atleten is deelnemen belangrijker dan winnen en daar wil ik graag meer aandacht aan geven.” Ismaël Debjani, Conner Rousseau en SOB-ambassadeur Piet den Boer behoren tot de lijst van persoonlijkheden die aanwezig waren om de atleten te steunen.  Naast de 16 aangeboden sporten en aangepaste disciplines, stond vandaag de 2e Special Experience op het programma, ditmaal in karate. Tijdens zo’n experience kunnen de atleten op een ludieke manier kennis maken met een sport die nog niet is opgenomen in het Special Olympics-aanbod. Kersverse voorzitter Thierry Zintz blikt tevreden terug: “Ik ben erg trots om onze Special Olympics-atleten te zien floreren in deze prachtige sportfaciliteiten in de universiteitsstad Ottignies-Louvain-la-Neuve. Als de nieuwe voorzitter van Special Olympics Belgium, en na vele jaren met topatleten en studenten lichamelijke opvoeding in deze faciliteiten te hebben gewerkt, zie ik deze verwelkoming  als een symbool van inclusie voor onze SOB-atleten.”

Meer sociale inclusie

Special Olympics Belgium richt zich op meer sociale inclusie van mensen met een beperking op en naast het sportterrein. Niet alleen de lokale steden en gemeenten engageren zich hiervoor door middel van het Solidariteitscharter, in totaal al 22 waaronder de huidige gaststad en gastgemeente, maar er komt ook steun van andere partijen zoals onder meer Inner Wheel. De dames van deze serviceclub organiseerden een jaar lang wandelingen om geld in te zamelen voor de SOB-atleten. Vandaag heeft Inner Wheel aan Zehra Sayin, CEO van SOB, een cheque van 38 000€ overhandigd, goed om maar liefst 3 herbruikbare kwaliteitsvolle sportvelden van RSI Sports aan te kopen voor badminton, bocce en tafeltennis. Traditiegetrouw wordt op de slotdag ook de uitreiking van de Antoine Dopchie-prijs gepland, een belangrijke erkenning voor clubs en individuele personen die zich inzetten om de zwemsport te bevorderen bij mensen met een beperking. Dit jaar nemen club Kerckstede uit Oostnieuwkerke (West-Vlaanderen) en atleet David Van Ael van club ’T Vosje uit Vilvoorde (Vlaams-Brabant) de prijs mee naar huis.

Agenda 2023

Volgend jaar gaan de Nationale Spelen door in Mechelen tijdens het Hemelvaartweekend. Naast de 16 sporten en aangepaste disciplines van dit jaar, staan paardrijden, wielrennen en zeilen weer op het programma. Hockey wordt voor het eerst aangeboden als vaste sport. In totaal goed voor meer dan 3 500 atleten en unfied partners. Eddy Beckers, National Games Director van SOB: “Het grootste succes van dit jaar was opnieuw de stralende gezichten, het enthousiasme van de atleten, het ongelooflijke engagement van de vrijwilligers en de solidariteit die hier heerst. Dit maakt van de Spelen een uitzonderlijke gebeurtenis. We hopen deze lijn te kunnen doortrekken naar de Maneblussers, zij hebben de ambitie om er de warmste Spelen ooit van te maken. Ter voorbereiding op volgend jaar konden we deze editie al rekenen op een Mechelse delegatie van vrijwilligers en supporters.”

Nadien volgen de Wereldzomerspelen in Berlijn waar een Belgische delegatie van 87 atleten naartoe gaat. JBC wordt de trotse sponsor van de delegatie-kledij en CEO Bart Claes was vandaag ook één van de gelukkigen die medailles mocht uitreiken.

Special Olympics Belgium Nationale Spelen 2022 in enkele cijfers

De afgelopen drie competitiedagen tekenden 2 737 atleten, 52 unified partners en bijna 1 100 coaches komende uit 264 Belgische clubs present. Daarmee is en blijft dit multisportevenement een van de grootste van ons land. Het brengt om en bij de 10 000 personen samen en dankt zijn welslagen voor een groot deel aan de doeltreffende medewerking van 1 100 vrijwilligers per dag. Uit alle hoeken van het land kwamen ze ook dit jaar weer toe om de organisatie in goede banen te helpen leiden. Bovendien is er een olympisch dorp, een familie-onthaal en een VIP- en personthaal. 800 atleten en coaches, en 400 vrijwilligers en scheidsrechters hadden een huisvesting, plus er was een shuttledienst voor de deelnemers en het publiek voorzien. De cateringdienst zorgde dan weer voor 10 000 lunchpakketten en er waren tal van eetstandjes. Maar liefst 811 atleten hebben zich gratis laten onderzoeken in het Healthy Athletes Programma, goed voor 2 450 screenings, en in de verschillende sportdisciplines werden in totaal 1 489 gouden, 1 418 zilveren en 1 339 bronzen medailles uitgereikt. En voor het eerst werd een officiële anthem gelanceerd voor de Spelen dankzij de medewerking (SOB-atleet) DJ Jack Amai M’n Klak (Jaimie Van Kerschaver van Down The Road). Herbeleef de sfeer door het lied te downloaden op Spotify.

Tijdenze de Sluitingsceremonie nam Zehra Sayin afscheid van de vele atleten en overhandigde ze op symbolische wijze de SOB vlag aan An Caers, de toekomstige CEO van SOB. Zehra reageert: “Wij zijn trots op onze atleten, hun coaches en de duizenden vrijwilligers. Deze Spelen waren de langverwachte reünie voor ons allen, en waren een groot succes. Sport, inclusie, nederigheid, vastberadenheid en respect stonden centraal tijdens de afgelopen vier dagen. Het is ons gelukt om harten te raken, gedachten te veranderen, taboes te doorbreken. Alles waar ik op hoopte in mijn laatste Spelen als CEO. De Vlam wacht ons allen al op in Mechelen voor 2023, we zien jullie daar.”

Voor de redactie – meer informatie

Verschillende atleten en coaches, alsook vertegenwoordigers van de organisatie zijn beschikbaar om interviews te geven. Er kan ook foto- en videomateriaal ter beschikking gesteld worden. Bij interesse voor interviews kan u terecht bij Amélie Putmans (0477 20 09 70). U kan alle activiteiten van de Spelen uitgebreid terugvinden op de website van de Nationale Spelen.

Blijf op de hoogte via www.facebook.com/SpecialOlympicsBelgium
De officiële hashtag van de 38e editie van de Nationale Spelen is #NationalGames2022.

JN2022_Media alert_28052022.pdf

Persberichten in je mailbox

Over Special Olympics Belgium

Sinds de oprichting in 1968 door Eunice Kennedy Shriver heeft Special Olympics zich wereldwijd ingezet om mensen met een verstandelijke beperking uit de schaduw en in het licht van hun gemeenschap te brengen. Met programma's in meer dan 190 landen en meer dan 6 000 000 atleten met een verstandelijke beperking, is Special Olympics uitgegroeid tot de grootste ‘grass-roots’ sport- en gezondheidsorganisatie ter wereld voor mensen met een beperking.

De vzw Special Olympics Belgium werd opgericht in 1979 en bereikt 20 000 atleten. Special Olympics Belgium is een erkend Nationaal Programma, dat deel uitmaakt van de wereldbeweging en erkend is door het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. De organisatie staat onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin van België, en Tia Hellebaut en Kevin De Bruyne zijn meter en peter. Onder meer Jean-Michel Saive, Tessa Wullaert, Tomas Van Den Spiegel, Lieven Maesschalck en Jolien D’hoore zijn ambassadeurs. De Nationale Spelen van Special Olympics Belgium vormen hét sportief hoogtepunt van het jaar voor meer dan 3 000 atleten met een verstandelijke beperking. De Special Olympics Belgium atleten vertegenwoordigen hun land op de komende Special Olympics Wereldzomerspelen in Berlijn, Duitsland, in 2023.

Meer informatie: http://www.special-olympics.be of www.facebook.com/SpecialOlympi...

www.special-olympics.be