Media alert: Eerste competitiedag van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen

Meer dan 1500 vrijwilligers maken olympische dromen waar. Ook jij kan nog helpen!

Ottignies-Louvain-la-Neuve, 26 mei 2022 – Deze ochtend zijn de wedstrijden in 16 sport- en aangepaste disciplines op de 38e editie van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen gestart. Tot en met zaterdagnamiddag maken de 2 737 deelnemende atleten met een verstandelijke beperking hun sportieve dromen waar. Dat doen ze geflankeerd door 2 600 coaches en vrijwilligers.  “De Spelen zijn het grootste sportevenement voor atleten met een beperking. Deze immense organisatie kan rekenen op heel wat helpende handen. Het is voor alle aanwezigen een persoonlijke verrijking om hier aanwezig te zijn. Wie de komende dagen nog geen plannen heeft: kom langs en geniet mee van een hartverwarmende sfeer en uitzonderlijke sportprestaties.”, vertelt Eddy Beckers, National Games Director van SOB. De sporten atletiek, floorball, motorische activiteiten en zwemmen kunnen nog hulp gebruiken om de atleten te begeleiden en ondersteunen.

Sport voor alle atleten en unified partners

Om 9u deze ochtend was voor vele atleten het grote moment aangebroken en konden ze eindelijk hun sportprestaties laten zien aan alle aanwezigen. Het publiek was al van ’s ochtends vroeg talrijk aanwezig. Voor jarenlange badminton atleten Ruth en Anup uit Maaseik is het hun eerste deelname aan de Nationale Spelen:

“We weten nog niet goed wat te verwachten. Dat maakt het spannend. Natuurlijk hoop je dat je goud wint, maar dat hangt af van de tegenstander.”

In het sportcentrum Blocry in Ottignies-Louvain-la-Neuve staan aangepaste fysieke activiteiten, atletiek, badminton, basketbal, bocce, floorball, gymnastiek, judo, motorische activiteiten, sportspelen, tafeltennis, tennis en triatlon op het programma. Daar gaat morgen ook voor het eerst hockey door, als demonstratiesport. In Eigenbrakel wordt het zwemmen aangeboden in het gemeentelijk zwembad BL’A. Netbal en voetbal gaan door in het gemeentelijk stadion. Vier sporten - atletiek, badminton, netbal en voetbal - kennen tijdens deze editie ook een unified variant, waarbij atleten met en zonder verstandelijke beperking samen sporten in hetzelfde team. 52 unfied partners in totaal nemen deel aan deze sportieve uitdaging die de inclusie, speltechniek en -plezier bevordert.

Vrijwilligers gezocht

Iedereen is welkom om te komen supporteren op dit gratis evenement of om als vrijwilliger te komen helpen. De organisatie komt nog handen te kort in o.a. atletiek, floorball, motorische activiteiten en zwemmen. Inschrijven kan via deze link of rechtstreeks in het Volunteer Welcome Centre (site 1: sporcentrum Blocry, Boulevard de Lauzelle 50, 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve). De aanwezige vrijwilligers zijn laaiend enthousiast om weer te kunnen meehelpen op de Spelen. Saskia uit Eppegem zet zich al sinds 2014 in voor SOB:

“Als vrijwilliger in het hospitality-team help je de atleten en hun gezinnen. Zelf sta ik specifiek in voor het zwemmen en daar merk je de blijheid van de atleten echt als ze hebben meegedaan. Die komen uit het water en geven je meteen een knuffel.”

Iedereen kan de atleten ook aanmoedigen van thuis uit door mee te genieten van het officiële anthem van de Spelen en het gemakkelijke dansje uit te voeren, te filmen en nadien te delen op sociale media door SOB te taggen via @SOBelgium. Het liedje is ook voor alle fans te beluisteren via Spotify.

Special Experience Golf

Tijdens de Special Experiences kunnen atleten kennis maken met sporten die nog niet in het aanbod zitten van Special Olympics (Belgium). Deze namiddag staat golf voor het eerst op het programma. Enkele enthousiaste vrijwilligers van Golf Vlaanderen leggen de atleten uit hoe het werkt en moedigen ze ook aan. Voor initiator Geert is het zijn eerste keer op de Spelen, hij had er eerder nog niet van gehoord.

“Toen de oproep voor vrijwilligers binnenkwam, heb ik niet getwijfeld en me onmiddellijk opgegeven. Iedereen is hier blij, ik vind het een geweldig evenement.”

De opkomst is groter dan verwacht, wat de organisatie zeer tevreden stelt, en voor de atleten is het een welgekomen afwisseling tussen de competities door.

JN2022_Media alert_26052022_NL.pdf

Press_Persdossier.pdf